Baana ei ole välttämättä ensimmäisenä merkkinä mielessä, kun puhutaan gravelpyöristä ja ei ollut meilläkään. Olemme jo vuosia suunnitelleet omat pyörämme ja vuosien kehityksen tuloksena on Baanalla nyt oma gravelpyörä, jossa yhdistyy hyvä hinta-laatusuhde ja laadukkaat osat.
Pyörässä on valittu osat, jotka tarjoavat parhaat ominaisuudet eri alustoille ja muodostavat kokonaisuuden, jonka itsekin valitsisimme omiin pyöriimme. Alumiinirunko yhdistettynä hiilikuituiseen etuhaarukkaan tuo hyvän yhdistelmän keveyttä, jäykkyyttä ja tehokasta tärinänvaimennusta. Ajomukavuutta olemme parantaneet hiilikuituisella satulatolpalla, joka suodattaa tärinää ja pieniä epätasaisuuksia huomattavasti paremmin kuin alumiini. Jos kaipaat lisää tärinän vaimennusta, valikoimastamme löytyy myös XLC:n joustavat ohjainkannattimet.
Geometria on miellyttävän rento, joten Nouxilla pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja myös vaativammilla teillä. Runko on varustettu monipuolisilla kiinnityspisteillä, joiden avulla voit lisätä tarakan ja lokarit. Pyörä on todistetusti hyvä valinta retkipyöräilyyn, sillä eräs verkkisläinen on polkenut sillä Alppien yli Roomasta Bryggeen.
Rungossa on tilaa jopa 50 mm leveille renkaille, mutta vakiovarusteena pyörässä on 40 mm leveät Maxxis Rambler -renkaat, jotka ovat saaneet hyviä arvosteluja. Ne ovat klassisen ruskeat kyljeltään, ja EXO-pistosuojaus varmistaa, että kilometrien kertyessä ei tarvitse huolehtia renkaiden kestävyydestä. Renkaiden matala kuvio keskeltä rullaa hyvin kovalla maalla, ja reunojen suuremmat nappulat tarjoavat luotettavan pidon kaarteissa sekä pehmeämmällä maalla. Ne ovat myös tubeless ready -malleja, joten voit parantaa rullaavuutta ja kestävyyttä litkuttamalla.
WTB ST i19 TCS 2.0 -kiekot eivät ole keveimmästä päästä, mutta ne ovat erittäin kestäviä ja soveltuvat kovempaan käyttöön. Kiekot ovat huoltovarmat, kunhan muistat suorittaa niille ensihuollon.
Vaihteistona toimii Sramin Apex -sarja, joka tarjoaa luotettavaa ja helppokäyttöistä vaihtamista yhdellä eturattaalla. Välitysalue on laaja, jopa 370 %, joten pyörällä pääsee hyvin jyrkempiinkin nousuihin, mutta myös tasaisella maalla löytyy sopiva välitys.
Jarruina ovat Apex-sarjan hydrauliset levyjarrut, jotka toimivat luotettavasti myös huonommilla sääolosuhteilla, antaen täyden varmuuden ajamiseen niin maantiellä kuin mäkisessä maastossa. Pyörä on varustettu vankkatekstuurisilla ja helppokäyttöisillä läpiakselilla varustetuilla pyörillä. Läpiakselit pitävät navan tarkasti paikallaan haarukassa, joten jarrujen säädöt pysyvät ennallaan, vaikka kiekkoja irrottaisi kuljetuksen ajaksi.
Ominaisuudet:
- Runkokoko: L / 56 cm
- Ajajan suosituspituus: 180 – 190 cm
- Maksimikuorma: 110 kg (sisältää ajajan ja varusteet)
- Runkon mitat: stack 596 mm, reach 383 mm
- Runko: 6061 -alumiini, 12x142mm läpiakseli, flat-mount levyjarrukiinnike, maksimi rengaskoko 50-622, 700x50C
- Etuhaarukka: Hiilikuitu, 12x100mm läpiakseli, flat-mount levyjarrukiinnike, maksimi rengaskoko 60-622, 700x60C
- Väri: sammal
- Vaihdevivut: Sram Apex 11-v
- Etuvaihtaja: –
- Takavaihtaja: Sram Apex Long cage
- Takaratas: Sram CS-PG1130, 11-42H
- Ketju: KMC 11-v, ruostesuojattu, 116-lenkkiä
- Kammet: Sram Apex 175 mm
- Eturatas: Sram X-syc 44H
- Keskiö: Sram GXP, 68 mm BSA kierteet
- Vaihtajan korvake: korvake
- Jarrukahvat: Sram Apex hydraulinen
- Etujarru: SRAM Apex flat mount, hydraulinen levyjarru
- Takajarru: Sram Apex flat mount, hydraulinen levyjarru
- Etujarrulevy: Sram 160 mm, 6-pultti
- Takajarrulevy: Sram 160 mm, 6-pultti
- Renkaan halkaisija: 28″ (700C)
- Renkaat: Maxxis Rambler, 40-622 (700x40C), 60 TPI, EXO, TR, Tanwall
- Vanteet: WTB ST i19 TCS 2.0, holkitettu, 32h
- Etunapa: Joytech D791SB-12, 100 mm, 32h
- Takanapa: Joytech D462SB-SL-S3S-X12-11S, 142 mm, 32h
- Etuakseli: 12 mm x 125 mm kierre P1,5
- Taka-akseli: 12 mm x 158 mm kierre P1,5
- Ohjaustanko: FSA Adventure HB-RD310S, 460/520 mm, 125/80 mm 31,8 mm
- Ohjainkannatin: 90 mm, 5 astetta, 31,8 mm
- Grippi: Velo, antislip, geelipehmuste
- Ohjainlaakeri: A-Head taper 1-1/8”x1.5” 28.6/56×56/39.8
- Satula: DDK, 145 mm x 260 mm
- Satulatolppa: Controltech hiilikuituinen UD pintainen, 27,2 x 350 mm, 23 mm offset, tupla pultti kiinnitys
- Polkimet: Ei mukana
- Kiinnikkeet: pullotelinevalmius kahdelle telineelle, etuhaarukassa lokasuojien/etutelineen pidikkeet
- Seisontatukioptio: 18 mm reikäväli
- Paino: n. 10,8 kg ilman polkimia
Pyörä toimitetaan tehdaspakkauksessa lähes ajovalmiiksi kasattuna. Jos pyörän kohdalla ei ole ilmoitettu muuta, on kasausaste 95%. Hetkessä saat pyörän ajovalmiiksi.
Polkimia asennettaessa kannattaa kierteisiin laittaa rasvaa tai öljyä. Olethan tarkkana, että vasen ja oikea poljin menevät oikein päin. Aloita kiristys sormin ja käytä työkalua vasta loppuvaiheessa. Kiristä polkimet huolellisesti.
Tarkista jarrujen ja vaihteiden säädöt ennen ensimmäistä ajokertaa.
Pienet osat kuten kello ja heijastimet ovat pääsääntöisesti irrallaan, muista asentaa ne turvallista liikkumista varten.
Suosittelemme, että pyörään tehdään ensihuolto 100-300 km ajon jälkeen asiantuntevassa pyörähuoltoliikkeessä. Mikäli sinulla on vaikeuksia saada pyörää viimeisteltyä ajokuntoon kannattaa kääntyä asiantuntevan pyörähuollon puoleen.
Tuotteen saatavuus saattaa vaihdella. Valmistaja pidättää oikeuden muutoksiin värien, materiaalien, komponenttien, teknisten tietojen ja mallien osalta. Valmiusaste, komponentit ja tekniset tiedot saattavat vaihdella eri tuotantoerien kohdalla.
Kasausasteet:
- 98% ”ready to ride” – Eturengas, polkimet ja satulatolppa ovat asentamatta. Ohjainkannatin pitää kääntää oikeaan asentoon ja kiristää. Vaihteet ja jarrut ovat jo säädetty tehtaalla.
- 95% – Eturengas, polkimet, satulatolppa ja ohjaustanko ovat asentamatta. Tarkista pulttien ja mutterien kireys. Vaihteiden sekä jarrujen säädöt ovat hienosäätöä vaille valmiit.
- 90% – Eturengas, polkimet, satulatolppa ja ohjaustanko ovat asentamatta. Lokasuojat ja mahdollinen kori ovat asentamatta. Tarkista pulttien ja mutterien kireys. Vaihteiden sekä jarrujen säädöt eivät todennäköisesti ole kohdillaan.
*Pyörä oli varustettu pienimmällä ja ovaalilla eturattaalla muualta kuin Suomesta löytyviä jyrkempiä mäkiä varten. Samaten pyörää oli päivitetty jäähdyttävillä jarrupaloilla pitkiä laskuja raskaalla kuormalla ajatellen. Renkaina matkalla oli retkipyöräilyyn suunnatut Schwalben Marathon Almotion TLE:t joilla vastaavilla mm. yksi tuotepäälliköistämme polki Helsingistä Eurobikeen.